Dieta vegetariana

nutritie-vegetariana

Sfaturile specialistilor privind alimentatia sanatoasa pun accentul pe o dieta saraca in grasimi saturate, dar bogata in cereale integrale, fructe si legume proaspete. Daca alimentatia vegana (fara produse de origine animala) vi se pare greu de adoptat, incercati mai intai alimentatia vegetariana (fara carne), apoi inaintati treptat catre nutritia sanatoasa.

Alegand o dieta vegetariana, alegem sa mancam o multitudine de fructe si legume proaspete, cereale integrale, germeni de cereale si seminte, nuci si alune, care sunt in mod natural bogate in fibre si sarace in grasimi saturate. A fi vegan inseamna a-ti lua nutrientii din alte surse, NU din cele conventionale, de origine animala (carne, lactate si branzeturi, peste, fructe de mare si crustacee). Exista cateva ingrijorari nejustificate referitoare la faptul ca alimentatia vegana ar fi saraca in proteine, fier, calciu, zinc, vitamina B12 si vitamina D sau in grasimi esentiale/omega. De fapt, acesti nutrienti fac parte dintr-o dieta vegana, unele chiar din belsug. Trebuie doar sa va asigurati ca sursele de unde provine mancarea sunt de incredere (fara pesticide, fertilizatori, hormoni etc.).
Proteinele pot proveni dintr-o varietate de surse; germenii de leguminoase (mazare, fasole, linte) sau alunele si nucile sunt o sursa excelenta si ieftina de proteine, dar si de fier, zinc si calciu.

Oua si lactate bio si free range (provenite de la pasari/animale crescute liber, fara concentrate, hormoni, antibiotice, pesticide), iar in cazul veganilor, nucile, alunele si semintele contribuie la aportul de proteine, zinc, calciu si fier.
Laptele si branza vegetale (soia, migdale, caju, quinoa etc.) sunt si ele surse de proteine.
Fierul si zincul se gasesc in legume cu frunze verzi, nuci, alune, seminte, germeni, fructe proaspete sau uscate/deshidratate, oua si lactate.
Vitamina B12 se gaseste in oua, lactate si produse fortificate cu B12 (lapte, cereale). Pentru vegani se recomanda o anumita drojdie sau suplimente.
Vitamina D se proceseaza de piele, dupa o expunere de 10-15 minute la soare (nu puternic). Se mai gaseste in produse fortificate cu Vitamna D.
Grasimi esentiale/omega sunt in nuci, alune si seminte.
Pentru mai multe detalii, cititi si articolul Farfuria vegetariana.

Adauga comentariu

Your email address will not be published. Required fields are marked *