Cum sa gatesti fara grasimi toxice

uleiSimplu: NU PUI ULEI in oala, cratita, tigaie, tava etc. Sau untura, … stiti voi.

Dar CORPUL ARE NEVOIE DE GRASIMI. Da, are nevoie de GRASIMI SANATOASE.

Acest lucru NU inseamna ca poti sa pui cel mai sanatos ulei extra-virgin organic si extras la rece in tigaie sau in oala cu ciorba, pentru ca la temperaturi inalte se modifica molecula de ulei si acesta devine NESANATOS.

Parerea mea personala este ca uleiul sanatos are un gust mai bun si mai intens crud, nu gatit.

Poti sa faci ciorba sau tocanita si fara sa pui ulei. Uleiul sanatos se pune in farfurie, dupa ce mancarea s-a racit indeajuns (sub 40 grade Celsius), ca sa poata fi mancata fara sa distruga papilele gustative, smaltul dintilor, enzimele necesare digestiei, nutrientii din mancare…

Cantitatea de ulei pe care ar trebui s-o mananci difera, in functie de nevoile zilnice ale fiecarei persoane. Dozele zilnice recomandate de diferite state si institute de sanatate variaza. De exemplu, americanii recomanda ca grasimile sa reprezinte cam 20-35% din totalul caloriilor zilnice (1 gram de grasime are 9 calorii), iar un adult care consuma aproximativ 2000 calorii/zi, ar trebui sa manance 40-80g/zi grasimi sanatoase. Englezii recomanda pentru alimentatii cu 2000 calorii/zi femei, 2500 calorii/zi barbati si 1800 calorii/zi copii 5-10ani, un total de grasimi de 70g/zi femei si copii, 95g/zi barbati.

Imagen 10815Care sunt grasimile sanatoase?
Sunt considerate grasimi sanatoase:
- orice ulei comestibil, crud, extras/presat la rece, NErafinat, depozitat corespunzator (in sticla de sticla inchisa la culoare, inchisa ermetic), de preferat organic (fara pesticide si fertilizatori artificiali). De exemplu: ulei de seminte de floarea-soarelui sau alte seminte, nuci, alune, masline etc.
- nuci, alune, seminte (daca nu aveti alergii), fructe (avocado, masline etc.)

O optiune foarte controversata este uleiul de cocos, care desi este o grasime saturata, dar are o compozitie chimica aparte (contine acid lauric), iar organismul uman il poate procesa: il combina cu glicerol si il transforma in monolaurina (se mai gaseste doar in laptele matern). Bineinteles, fara excese: grasimile saturate NU trebuie sa depaseasca 20g/zi femei si copii30g/zi barbati (conform recomandarilor britanice), pentru alimentatii cu 2000 calorii/zi femei, 2500 calorii/zi barbati si 1800 calorii/zi copii 5-10ani.

Care sunt grasimile nesanatoase?
- orice grasime animala sau vegetala gatita (fiarta, prajita, coapta etc.), hidrogenata, rafinata, albita, dezodorizata, fractionata, extrasa la cald, procesata sau depozitata necorespunzator.
- orice nuca, aluna, samanta ranceda.

1 comentariu
  1. February 25, 2015 | Reply

Adauga comentariu

Your email address will not be published. Required fields are marked *